Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

måndag, april 12, 2010

Tv från Telia dyrt men ändå billigt

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg idag är jag lagom less på all reklam på tv som gör att det inte finns ett enda program att titta på. Vi har tidigare haft digital tv från comhem och var då dumma nog att välja deras 8 favoriter HD vilket gör att man får ca 20 kanaler och man får välja 8 av dom för 199kr i månaden. Då tyckte vi att det lät jätte bra så här i efterhand kan man väl konstatera att det inte var det smartaste vi gjort, men att man får stå sitt kast.

Nu har jag varit inne och kollat lite på Telias stora paket med kanaler. Man får drygt 40 kanaler för 159kr/månad vilket låter billigt, men sedan tillkommer MASSOR med avgifter man inte alls tänker på. Om vi nu skall skaffa digitalbox igen kan man ju lika gärna köpa det man vill ha istället för att kompromissa ihjäl sig och få betala massor med pengar och ändå inte vara nöjd så detta skulle bli slut summan för oss med allt JAG vill ha med:

¤ 159kr/månad för kanalerna (dock 0kr dom första 6 månaderna vid tekning av 24 månaders abonnemang).

¤ 498kr/år i kortavgift

¤ 100kr/månad i 18 månader = 1800kr för en inspelningsbar digitalbox (Om man väljer en vanlig så är den gratis om man binder sig i minst 12 månader)

Alltså 159*18=2862kr + 498*2=996 + 1800. Allt som allt = 5658kr delat på 24månader = 235,75kr/månad. Nu är den stora frågan bara om det är värt närmare 6000kr på två år för att få fler tvkanaler som ändå bara sänder mer reklam? Visserligen kommer vi få två till barnkanaler som sonen kan kolla på + att vi kan spela in sånt vi inte hinner se eller sånt vi vill se igen. Mycket av det vi kollar på finns ju på nätet som man kan titta på, men allt finns inte och jag vet att min man skulle uppskatta att få tillbaka discovery kanalerna, men som sagt är det värt pengarna? Inte att förglömma är även att jag med stor sannolikhet kommer vara hemma större delen av dessa 24 månader. Nu kommer jag inte kolla tv hela tiden, men som sagt så kommer jag vara hemma i alla fall vilket gör att tv kommer att utnyttjas mer än om jag hade jobbat hela tiden. Tål att tänkas på det här.

/Fru S

3 kommentarer:

  1. ha, ha ... ja, det kan man undra.

    Är det värt pengarna, inte bara reda fysiska pengar utan även den tid man förlorar när man kikar på "dumburken" och skulle kunna gjort massor av nytta med istället

    Canal Digital gillar jag bättre ...

    SvaraRadera
  2. Hahaha, vi har kommit fram till att det inte är värt det. Måste man inte ha parabol när man har Canal Digital? Lättast för oss att välja Telia eller comhem eftersom vi har det indraget i lägenheten :)

    SvaraRadera
  3. Har bott i villa sedan 94, på lite olika ställen, därav valet Canal Digital (satelite/parabol) ... Telia via bredband kanske skulle fungera, men de jag känner med Telia Bredband via bredband fungerar inte tillfredsställande.

    Och, nej, jag tycker heller inte det är värt det. Hoppas kunna vända åsikt på ungdomarna i huset, de tycker det är värt det ...

    SvaraRadera