Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

torsdag, april 01, 2010

Vara föräldraledig och sedan studera vidare?

Jag har mer och mer börjat fundera på om jag skall börja studera efter jag varit föräldraledig med vårt andra barn. Vi har diskuterat tidigare om att jag ev skulle studera och få en utbildning. Min man har ett jobb som han har helt ok betalt på för att inte ha någon utbildning alls. Om han skulle välja att byta jobb så kommer han dessutom få med sig bra referenser och väldigt mycket bra erfarenheter från sitt nuvarande jobb. Han kommer med stor sannolikhet alltså inte vilja/vara tvungen att studera vidare.

Vi har ju ganska mycket planer inför framtiden med annat boende m.m och om jag väljer att studera i minst 3år kommer det ju inte göra saken lättare precis. Speciellt när jag var på SEB igår och kollade vad dom har för krav för att vi skall få ett bostadslån hos dom. Vi behöver ha minst 10% av beloppet i handpenning dessutom måste vi ha minst 12400kr kvar för oss två vuxna + 2000kr/barn per månad kvar efter att lån, amorteringar och ev månadsavgift på ev bostadsrätt är betalade. Alltså så måste vi ha 16400kr utöver vad vi betalar för vårt boende varje månad. Det kommer vi aldrig klara om jag inte har fast jobb också.

Just nu känns det dock inte så lockande att börja jobba på något skit jobb till bara för att få inte pengar. Då studerar jag hellre i 3-4år så att jag kan få ett jobb jag verkligen vill ha efter det. Jag diskuterade denna fråga med några andra och det var en som tyckte jag skulle göra en för och en nackdel lista och på nackdel listan kunde jag inte skriva "det kommer ju ta minst 3år innan jag är klar" för om jag tänker så kommer jag aldrig studera vidare eftersom det alltid kommer ta lika lång tid oavsett när jag börjar ;)

/Fru S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar