Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

fredag, april 03, 2009

Fonder...

Även om jag och min man sparar tillsammans så har jag ingen som helst koll på vad han köper för aktier för pengarna. I min värld så "finns" inte pengarna som finns på vårt aktiekonto. Det är ganska skönt att inte veta om det går bra eller dåligt för våra aktier eftersom det är pengar som i min värld inte finns och då saknar jag dom heller inte. Kanske låter lite konstigt, men det är väl ungefär samma sak som att låta det dras pengar från ens konto i början av månaden för att då har man aldrig pengarna och då kan man heller inte sakna dom.

Hur som helst så brukar min man diskutera med mig om det är något speciellt han skall göra. Idag ville han tex sälja alla våra fonder som vi ligger 10000kr minus på. Det känns inte skoj att behöva sälja något som vi ligger minus på, men jag förstår hans resonemang.

Anledningen till att han ville sälja var att han skulle köpa aktier för pengarna istället och han tror att aktierna går plus snabbare än fonderna. När man har fonder får man i princip ingen utdelning och dom tar en avgift som ligger runt 2% per år. Detta är ingen stor summa i sig, men har man mycket placerat i fonder så blir det en del pengar. Dessutom är fonder mer till för människor som inte orkar engagera sig eller ta reda på saker om aktier. Min man är väldigt ekonomiskt intresserad och gillar att läsa sig till informationen om olika företag så han vill hellre ha aktier i företag han tror på. Dessutom får man utdelningar när man har aktier (utom i år då vill säga).

Så vi har sålt alla våra fonder nu och kommer köpa aktier för pengarna istället och hoppas på att vi tjänar in pengarna vi förlorade genom att sälja fonderna på att våra aktier går upp massor i stället. Min man funderar på att köpa på sig/oss lite mer av de företagen vi har bland annat scania och eniro. Det kommer antagligen även att bli några aktier i någon bank. Tror det blir SEB, men han är inte säker än. Vi får vänta och se helt enkelt. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar