Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

fredag, april 03, 2009

Våra ekonomiska mål

Vi började när vi fick mars lönen/föräldrapenningen med dagsbudget. Än så länge har det fungerat väldigt bra och både jag och min man är nöjda. Det är skönt att se exakt hur mycket pengar man har att röra sig med varje dag. Självklart kan man handla för mer, men då får man handla för mindre någon annan dag annars kommer pengarna inte räcka till i slutet av månaden. Meningen med hela dagsbudget systemet är att vi skall få upp ögonen för hur mycket vi spenderar och att vi skall försöka få pengar kvar till månaden efter.

Vi har satt upp gemensamma ekonomiska mål som vi vill nå. Vårt stora mål är att spara massor med pengar till att börja med 1 miljon kronor. Detta kommer ta tid och för att vi inte skall tråka ut oss själva helt undertiden så har vi satt upp delmål och kommer antagligen att göra något skoj när något av dessa delmål nåtts.
(vi har en sidoinkomst som ger lite pengar varje månad detta har gjort att vi kunnat ta pengar därifrån utan att behöva tänka så mycket på var pengarna kommer ifrån. Vårt första mål är därför att kunna överleva på våra löner)
  1. Vi spar 10% av våra inkomster. (även 10% av barnbidraget går till sparandet)
  2. Vi har börjat med dagsbudget för att få en överblick över hur mycket pengar vi har att röra oss med under månaden så att våra löner räcker och att vi inte behöver snylta av våra extra pengar. De pengar som ev blir kvar när månaden är slut kommer att användas till nästa månads räkningar. När pengarna vi sparat från månaden innan betalar alla våra fasta avgifter kommer vi att spara 20% av våra löner istället för 10%.
  3. Vår extra inkomst kommer användas till att göra en buffert där 100% av pengarna gå till bufferten upp till 10000kr. Mellan 10000kr och 25000kr kommer 50% gå till bufferten och 50% till avbetalningar på våra lån. När vi nått en buffert på 25000kr kommer 100% av pengarna gå till avbetalningar av lån. När lånen är bort kommer 100% gå till sparandet igen.
Det kommer ta tid och det kommer inte vara lätt, men vem har sagt att det måste vara lätt? Det är lite konstigt för jag känner inte att jag försummat någonting denna månaden trots att jag inte handlat lika mycket som jag brukar, men det kan ju bara betyda att antingen burkar köpa skit jag inte behöver eller också att jag handlar bara för att handla. Nu går jag runt och tänker på hur mycket saker kostar hela tiden. Jag tror att det är bra att vi gjort den här förändringen i våra liv och att vi fått upp ögonen för hur mycket skit vi egentligen köper.

Min man tycker det är lite synd att vi inte gjort det här tidigare, men bättre sent än aldrig =)

/Fru S

3 kommentarer:

  1. Ser jättebra ut tycker jag! Kan ni tipsa om hur man hittar en extrainkomst som genererar så mkt extra? =)

    SvaraRadera
  2. Vi har ett litet företag som vi driver som en hobbygrej. Det är därför det kommer ta lång tid att få ihop bufferten. Det är ju inte bara vinst i ett företag tyvärr. Dessutom måste vi ju betala skatt på pengarna vi plockar ut så vi få hitta en bra balans mellan spara och satsa i företaget. =)

    SvaraRadera
  3. Hej! Du har ju varit aktiv länge, och idag hittade jag hit. Spännande blogg som jag gärna följer i fortsättningen.
    mvh svenskmillionaire

    SvaraRadera