Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

måndag, juli 27, 2009

dagbudget, månadsresultat och stora nya planer

Till att börja med gick förra månaden bättre än vi trodde den skulle göra. Trots att vi var iväg till Hultsfred och kollade på Metallica behövde vi inte ta något alls från vår buffert.


Som ni kan se låg vi i slutet av förra månaden endast 8304kr minus om man kollar på hur mycket vi har i aktier och lösa pengar i förhållande till hur mycket skulder vi har. I slutet av juni låg vi på minus 25000kr så vi gjorde ett plusresultat på ca 16000kr.

Jag har även lagt in en matbudget till höger. Dessa 3000kr som vi har tänkt skall räcka till mat, blöjor m.m. skall tas av mina 4900kr. Vi får väl se hur bra det gått när månaden är slut =)

Min dagsbudget denna månaden blev överraskande bra trots att jag hade en ovanligt hög mobilräkning och trots att jag lagt undan pengar för att köpa en present. Jag har även som vanligt satt undan pengar till räkningar som kommer längre fram.

Jag och min man har även tagit ett stort beslut under vår semester på västkusten. Vi har beslutat oss för att starta ett företag. Detta kommer göra att vår buffert kommer sjunka drastiskt, men samtidigt så tror vi att vi kan tjäna en hel del pengar på det. Vi kommer att ha detta företag som ett hobbyföretag och köra det vid sidan av våra vanliga jobb. Om det går så bra att vi kan ta ut pengar så kommer dessa användas till att betala av skulder. Dock kommer vårt första mål att vara att se till att det blir självdrivande så att vi inte behöver skjuta in pengar i det. Vi kommer göra en hemsida och jag kommer länka till den när den är klart. Det kommer säkert ta ett tag, men det känns skönt att vi tagit steget att i alla fall besluta att vi skall starta ett företag. Vi har pratat om det i flera år och nu känns det som att vi är mogna för att göra det.

Både jag och min man har för länge sedan förstått att ett av sätten att få det bra i framtiden är att inte ha några lån och om man vill ha fin bil, äga sitt boende o.s.v så kommer inte våra vanliga löner räcka till så om vi vill bli rika någon gång så måste vi göra mer än att bara jobba som "slavar" för andra. Jag ser detta som ett steg i rätt riktning för att vi skall få det jävligt bra i framtiden...=)

/Fru S

4 kommentarer:

  1. Spännande, grattis till beslutet!

    SvaraRadera
  2. Spännande, att starta eget företag.

    Ett litet varningens finger. De flesta egenföretagare jobbar MER och får SÄMRE betalt än när de var anställda.

    Vill man bli rik genom att starta eget företag så behöver man ett SYSTEM som inte är beroende av hur många timmar ni lägger ned i företaget.

    De flesta egen företagare byter fortfarande sin tid mot pengar, och det är ett "big no, no" om man vill bli rik.

    Lycka till, men tänk utanför ramarna, byt inte din tid mot pengar

    SvaraRadera
  3. Patrik Berggren: Det är sant det du skriver därför är vår plan att aldrig ha vårt förtag som vårt riktiga jobb. Vi är medvetna om att det är mycket jobb och att vi antagligen kommer få försumma mycket av det vi vanligtvis brukar göra. Om vi enbart kör det som en hobbygrej och inte har några direkta utgifter (alltså inga skulder) på företaget så kommer det tillslut bli helt självförsörjande och vi kan ta ut pengar om vi känner att det finns möjlighet till det. Vi vill alltså ha det som en extra grej och kunna ta ut pengar för att betala av lån m.m. Dessutom tror både jag och min man att det kommer vara roligare under en längre period om ingen av oss har det som riktigt jobb för då spelar det inte så stor roll om det går dåligt in några månader för vi är inte beroende av att det går bra eftersom vi får betalt från våra vanliga jobb.

    Visst det hade varit skoj att kunna jobba med det på heltid och kunna jobba hemifrån, men för att det skall gå måste vi dra in ganska mycket varje månad och det kommer kanske aldrig bli fallet. Vi får väl se det kanske går jätte dåligt, men så länge man säljer saker som det inte spelar någon roll om man har liggande i flera år och så länge man inte har skulder på företaget så kan det ju faktiskt gå jätte dåligt utan att vi går i konkurs på köpet =)

    SvaraRadera
  4. gudars vad spännande! =) Håller i alla tummar för er skull. Visst är det alltid en risk med att starta ett eget företag, men jag anser att man kan i allafall testa. Speciellt om ni har jobben kvar. Det blir säkert massor av jobb, sambon har ju eget där jag också är ägare i och det är sjukt med jobb i bland, men så länge ,man får betalt för det så är det okej=)

    SvaraRadera