Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

lördag, mars 20, 2010

Försäkringskassan inte helt utan empati trots allt

När jag blev gravid med äldsta sonen var jag arbetslös eller bokstavligt talat mellan två jobb. Eftersom jag blivit av med mitt gamla jobb, men hade ett nytt på G så hoppades jag på att få det nya jobbet och gick därför inte till Arbetsförmedlingen eftersom jag tidigare haft problem att få pengar från alfakassan så orkade jag helt enkelt inte bry mig och jag och min man ansåg att vi klarade oss utan inkomst i 3 veckor.

Detta resulterade i att när försäkringskassan räknade ut hur mycket pengar jag skulle när jag var hemma med sonen tittade dom på vad jag gjort de 240 senaste dagarna innan beräknad födelse. Den 240 dagen innan beräknad födelse hamnade i glappet mellan min två jobb så istället för 489kr/dag så fick jag 180kr/dag dom första 180 dagarna jag tog ut i föräldrapenning på sonen. Detta gjorde att vi fick ca 45000-50000kr mindre efter skatt än vad vi borde fått.

Nu när jag är gravid igen har jag varit orolig för att detta skall påverka även denna föräldraledighet. Så idag ringde jag till försäkringskassan för att kolla upp saken. Det hade inte alls förvånat mig om det skulle varit så att det blivit samma denna gång, men inte. Som jag förstod det så är min föräldrapenning skyddad eftersom vår son inte kommer hinna bli 2½år innan nästa bebis kommer. Alltså denna gången är jag berättigad till 489kr/dag utom det 90 dagar som alla får som man får 180kr/dag för. Detta i sin tur betyder att om jag skulle ta ut 7 dagar i veckan kommer vi med 2 barnbidrag + att min man fått mycket högre lön + att jag får mer pengar få ca 11000kr mer varje månad än när vi fick när vi fick som minst pengar förra gången. Nu kommer jag i och för sig inte ta ut så många i veckan, men i alla fall :)

Visst är det bra när det blir som man vill :)

/Fru S

1 kommentar:

  1. Hej hopp lingonsnopp! Hur står det till??

    Jag älskar Elvis serierna haha så jäkla roliga!
    Gud vad jag längtar hem så man kan komma och hälsa på er lite mer! Ta med Felix till Rosendals lekplats :)

    SvaraRadera