Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

tisdag, juni 08, 2010

Har man inga rättigheter alls när man blir äldre?

Jag surfar runt lite på Aftonbladet med jämna mellanrum och för någon vecka sedan såg jag en artikel om en 90-årig blind man som heter Veikko Virtanen. Han är från Finland, men har bott i Sverige sedan mitten av 60-talet i alla fall, men pga ålder m.m har han glömt bort alla Svenska och pratar ENBART Finska. På det äldreboendet där han bor finns ingen han kan prata med eftersom alla pratar Svenska. Vaxholms kommun har vägrat att låta honom flytta till ett äldreboende där personalen pratar Finska tills saken togs upp i media vill säga. Idag kom beskedet att Vaxholms kommun godkänner Veikko Virtanens ansökan om att få ställa upp sig i kö på ett finsk-svenskt språkligt äldreboende.

Jag ser dock inte alls problemet. Är det inte självklart att om en person inte förstår vad personalen säger att han/hon skall få ställa sig i kö till ett annat äldreboende där han/hon kan prata med personalen? Och om nu kommunen man bor i inte har ett sådant boende tycker i alla fall jag att det är självklart att man skall få ställa sig i kö och sedan flytta till en annan kommun. Fattar inte hur en del människor som bestämmer tänker ibland. Varför betala skatt om man inte får utnyttja den. Är det bara jag som är dum i huvudet eller tänker jag helt fel?

/Fru S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar