Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

torsdag, oktober 01, 2009

Med och motgånger

Jag har försökt komma till skott och skriva ett inlägg här i flera dagar, men jag har inte haft någon som helst inspiration.

Mitt jobb sökande går inte så bra. Jag är inte alls sugen på att börja jobba. Helst skulle jag vilja börja plugga, men den stora frågan är då vad fan man skall plugga?
Jag var inne på en hemsida till ett bemanningsföretag som jag jobbat för tidigare igår det visade sig att dom sökte folk till ett ställe som jag jobbade på för 2 år sedan. Vad gjorde jag då idag åt detta? Jo jag ringde hon som var min chef där och kollade om dom verkligen sökt folk. Hon hade bytt avdelning, men gav mig numret till en kollega som jag pratade med. Eftersom detta jobb är ganska svårt verkade han hyfsat nöjd över att jag jobbat med det tidigare och sa till mig ringa till kontaktpersonen på bemanningsföretaget och boka in ett tillfälle jag kan provjobba på. Jag har försökt få tag på kontaktpersonen, men ännu ej lyckats. Skulle jag få jobb där så skulle jag jobba skift med 06.30-15.00 ena veckan och 15.20-23.00 andra veckan. :) Detta skulle göra att min man måste hämta ena veckan, men kan jobba över den andra veckan och jobba helg utan att det blir några problem.

Jag har även planer på att söka så att jag kan plugga Matematik C på distans som jag kan läsa nu fram till i vår. Jag måste dock läsa något mer för att komma upp i heltid om det skulle vara så att jag inte hittar jobb blir jag av med pengarna från alfa-kassan (som jag ännu inte börjat få) och om jag bara pluggar halvtid får jag "bara" 1300kr/månad från CSN (Jag vill inte ta lån utan har tänkt att bara ta bidragsdelen. och även om jag pluggar heltid eller halvtid så räknas det som att en hel vecka försvinner från de veckor jag kan få från CSN och då kan jag ju lika gärna plugga heltid och få ut 2600kr/månad).

Min plan är sedan att plugga något som har med ekonomi och små företagande att göra. Jag vill väldigt gärna jobba med ett eget företag och jag vill lära mig hur det fungerar vilket jag ser som en väldigt stark motivation.

Jag har via AF fått tillgång till en jobbcoach som jag träffade förra veckan och pratade med och denna veckan hade vi ett telefonmöte. Hon tyckte jag lät mycket mer positiv och motiverad när det gällde att hitta en utbildning som passar mitt syfte än att hitta ett jobb. Vilket kanske inte är så konstigt för jag vill hellre jobba hemifrån och för att jag skall kunna göra det måste jag nästan utbilda mig.

Det känns dom min man inte riktigt vill att jag skall plugga. Han säger jämt när jag tar upp saken att jag har många år på mig och att jag inte behöver göra det just nu. Men vad fan skall jag göra då? Gå hemma och slösa bort tiden på att leta jobb? Jag vill utvecklas och göra något jag kan ha nytta av i framtiden. Inte som nu sitta hemma den tiden sonen är på dagis och fördriva tiden med att sitta vid datorn. Jag kommer inte palla gå hemma så mycket längre, jag behöver komma ut och träffa folk, men min man veckar tycka att det enda riktiga är att skaffa jobb så vi får en någorlunda bra ekonomi. Visst jag kan hålla med, men samtidigt så skulle ju en utbildning för mig kunna ge oss super bra ekonomi. Bahhh...

Det verkar som min svärmor som kommer ärva en del pengar som hon förhoppningsvis får nu i oktober kommer att skänka pengar till min man så att vi blir av med billån + hans CSN vilket ger oss någonstans mellan 2900kr-3300kr mer i månaden att leva för :) NICE. Då kommer vi/jag att ha lite drygt 40000kr i skuld till CSN det är allt och vi kommer då ligga på plus för första gången sedan vi blev ihop. Vi har ju länge pratat om att köpa ny bil. Nu verkar det som min man vill vänta lite så att vi får några månader med inget billån. Det har han inte haft sedan han var 21år :)

Vi kommer inte kunna starta ett handelsbolag för då blir jag av med alfakassan. Min man kommer istället att starta en enskild firma.

/Fru S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar