Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

söndag, juni 28, 2009

Förändringar i vår ekonomi det senaste året

Varje månad den 24 sätter sig min man ner och skriver in i ett dokument hur mycket vår ekonomi har förbättrats/försämrats från föregående månade. Detta för att vi skall se att det faktiskt gör skillnad att vi betalar av på våra lån o.s.v. Han började med detta den 24 juni 2008 och det har alltså gått ett helt år sedan starten och det kan vara skoj att se skillnaden.

Juni 2008



Juni 2009


Om vi för ett år sedan hade tagit alla våra pengar som vi hade då och betalat av alla våra skulder så skulle vi fortfarande (då) legat 98oookr minus. Om vi skulle tagit alla våra pengar idag och betalat av våra skulder skulle vi bara legat 25000kr minus. Detta är för oss en ganska stor bedrift med tanke på att jag varit hemma med vår son hela detta året och från juni 2008 - dec 2008 fick jag ut 3700kr/månad + barnbidrag så vi hade inte speciellt mycket pengar att leva på då.

Trots att det står att vi har nästan 3000kr mer i kontanter och aktier i juni i jämförelse med månaden innan så är det ett skit dåligt resultat. Vi fick nästan 14000kr tillbaka på skatten och då är min fråga var fan tog alla dom pengarna vägen? Svaret är enkelt. Vi köpte aktier för nästan 5000kr och vi var tvungna att investera i en ny vagn till sonen eftersom vi hade inbrott i bilen och dom tog vår gamla. Min man var även tvungen att fylla på sin garderob eftersom han fått ett nytt tillfälligt jobb som chef (Vi får hoppas att han får det när dom väl skall tillsätta tjänsten igen). Sedan har det gått en jäkla massa pengar till skit saker. Jag har märkt att när vi väl är inne och tar lite från vår buffert/lösa pengar så slutar det alltid med att man tänker: "Äsch vi har ju redan tagit lite pengar så lite till spelar ju ingen som helst roll".

Denna månaden kommer antagligen att bli en bra månad. Vi hade inte så mycket räkningar. Bara det vanliga vilket är ungefär 16000kr. Det är lite hemskt att vi har så höga fasta kostnader, men då är det in räknat en del sparande som vi gör varje månad. Som till 1200kr till kommande räkningar. 600kr till vår aktieklubb och jag sätter in 400kr extra på vårt billån. Ingen stor summa, men det är mer än ingenting. =) Dock har både jag och min man varit duktiga och gjort dagsbudget tidigt i månaden (det är viktigt annars tänker i alla fall inte jag på vad jag köper och så rinner pengarna bara iväg). Jag har som ni kan se just nu 107kr per dag. Jag lyckades med en 0kr dag igår. (mycket nöjd). Denna bedrift tänkte jag göra idag också. Vi får väl se hur det går. Min man räknade på sin dagsbudget igår och kom fram till att han har 260kr/dag. Om han inte handlar något idag skulle han ha 272kr/dag =). Nice. Och då har han ändå satt undan 8000kr till vår buffert/lösa pengar.
Jag och sonen skall dessutom åka och hälsa på mina föräldrar den 8 juli och vara borta till i slutet av juli så då går det inte alls lika mycket pengar. Varken för mig eller min man. Så detta blir nog som sagt en bra månad. Kan ju tillägga att jag den 25 juni gjorde slut på drygt 800kr och sedan även satt undan 800kr som jag skall sätt över till en kompis eftersom hon lagt ut det för biljetter till mig och sonen när vi skall med henne till gotland i aug. Så om jag inte gjort slut på 1600kr innan jag fått mina pengar skulle jag i stället för 107kr/dag haft 137kr/dag =) 30kr mer gör stor skillnad, men men. Lite skoj måste man ju ha också. Inte bara spara och tänka på vad man köper hela tiden då blir jag dum i huvudet. =)

/Fru S

2 kommentarer:

  1. Det har hänt en hel del med siffrorna.

    SvaraRadera
  2. Ja en del har hänt. Om vi inte skaffat barn hade skillnaden antagligen varit ännu större =). Men livet blir inte alltid som man tänkt sig och man får gör det bästa av situationen =)

    SvaraRadera