Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

tisdag, juni 16, 2009

pengar

Pengar är djävulens påfund. Man kämpar som fan för att få dom och när man väl har dom så slänger man borde dom oftast på skit man inte egentligen behöver eller också på saker man verkligen behöver, men som oftast är åt helvete för dyra.

Jag och min man diskuterade pengar (som vanligt) när vi åkte in till akuten igår. Egentligen är det helt sjukt att en person kan tänka sig att lägga 400 tusen kronor på en bil som efter bara några år är så "gammal" att personen i fråga vill köpa en ny. Om personen i fråga då har varit så duktig att han/hon betalt av mer på lånet än vad bilen sjunkit i värde så är allt frid och fröjd. Om inte så sitter dom där och har mer lån på sin nya bil än vad den någonsin kommer vara värd. (det är det problemet som vi har med vår bil just nu). Så vad är det egentligen som gör ett bilköp för nästan en halv miljon värt det? Visst du får en skit bra och cool bil, men är det verkligen värt det?

Visst vi vill ha en bil för kanske 160 tusen och det är mycket pengar det också, men då tycker vi att vi får mycket bil för våra pengar (vi funderar på en skoda octavia RS -07. Eller min man funderar på en sådan. Jag hade klarat mig med en vanlig bara det är en combi). Vi har ju redan bestämt oss för att en bil i den prisklassen är helt ok även om vi lika gärna hade kunnat köpa en äldre bil för mindre pengar och som säkerligen varit lika bra. Så vad är det som får oss att tycka att ett bilköp för 160-180 tusen kr är ok och att vi hellre får en högre månadskostnad till banken och kan köpa en nyare bil än att ha mindre månadskostnad till banken och köpa en äldre bil som vi antagligen kommer få laga massor?

Eller vad är det egetligen som får en person att gå och köpa ett hus för 5 miljoner? Jag skulle aldrig köpa ett hus för så mycket pengar (jag skulle aldrig bli beviljad ett lån på så mycket heller, men om jag hade kunnat få ett lån på 5 miljoner skulle jag aldrig ta det). Jag vill någon gång i mitt vuxna liv bli helt skuldfri, problemet är bara att det är så sjukt mycket man vill ha och man har så sjukt lite pengar.

Det skulle vara skönt att vinna 100 miljoner på lotto eller 50 tusen i månaden i 25år på triss hade inte varit fel heller, men då kanske jag skall börja köpa lotter så jag har chans att vinna ;) Jag vill verkligen ha ett pengaträd på balkongen. =D

/Fru S

2 kommentarer:

  1. Haha, ja och börjar du spela så försvinner pengarna på skit igen ;-)

    SvaraRadera
  2. jag älskar dyra exklusiva bilar. Har alltid gjort. Har alltid kört en bil för över 500 000kr, men nu har jag vaknat! Visst är det fint med en fin bil, men efter tio år är bilen inte värt ett skit!Jisses vad jag har brännt pengar på bilar. Nu är det slut med det. Nu har jag ingen egen bil, visst lider jag lite av det, men hellre sparar jag pengarna eller extra amorterar på lån. Sen en vacker dag när hemmet är betalt och skulderna noll kronor, då kanske , bara kanske unnar jag mig ett vrålåk=)

    SvaraRadera