Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

torsdag, maj 14, 2009

Dagsbudgeten helt förstör

Usch. Idag var vi iväg till Willys och stor handlade. Visserligen fick vi med oss 3 papperskassar och 2 plastkassar hem så vi fick med hos hur mycket mat som helst, men det gjorde att min dagsbudget blev helt åt helvete. Nu gäller det att snåla dom sista 10-11 dagarna. Eftersom vi var på västkusten i börja av månaden och det gick åt den del extra pengar. (Man gör nästan alltid slut på mer pengar när man inte är hemma). Det kommer därför vara ett under om vi inte måste in och ta lite från bufferten denna månaden. Vi skall verkligen försöka att inte göra det då vi måste förbereda inför framtiden om det skulle vara så att jag inte får något jobb.

/Fru S

4 kommentarer:

  1. Den här dagsbudgeten som du o din man har, ska den inkludera mat också?

    Jag har talat med min fru om att testa det inför nästa månad. Vi talade däremot om att separera matpengar från den då vi redan har sen lång tid tillbaka veckobudget över matkostnader.

    Vilket fall så tycker jag att det är en bra idé även då det kommer till fickpengar, det ger ju en överblick över vad man har kvar. =)För det är så lätt att sätta sprätt på pengarna ibland, alltför lätt!

    SvaraRadera
  2. Strävar:
    Ja vår dagsbudget gäller allt. mat, bensin, nöjen. Det enda som vi gör innan vi räknar ut dagsbudgeten är att betala alla våra räkningar. Eftersom jag är hemma och är mammaledig så får jag inte så mycket pengar. Detta gör att min man måste betala mer av dom fasta kostnaderna som hyra, el m.m. Vi har därför bestämt att jag skall stå för det mesta av maten och min man för all bensin. Vilket oftast brukar leda till att vi får ungefär lika mycket pengar kvar till nöjen båda två.

    Självklart hjälper jag till med bensin om min mans pengar tar slut och han hjälper till med mat om mina pengar tar slut. Det enda dagsbudgeten är till för är att ge oss en bättre bild av hur mycket det påverkar vår ekonomi om di tex köper något för 400kr i början av månaden.

    Jag tycker absolut att ni skall i alla fall testa att köra dagsbudget på era nöjespengar =). Det är ju inte alls säkert att det är så bra för er, men då har ni ju i alla fall testat. Eller också fungerar det hur bra som helst. Meningen är i alla fall att de pengar man har/får i lön skall räcka till nästa lön. Något som jag tror många har problem med.

    SvaraRadera
  3. Aha! Så ni har alltså någon kombination av delad-gemensam ekonomi. =)

    Ja jag har lockats av er idé, för just nöjespengar är det vi har dålig koll på. Och jag tror att det kan vara en mkt bra grej för vår del! Speciellt då just den posten haltar alltför ofta! =)

    Ska bli intressant att testa!

    SvaraRadera
  4. Ja skulle vi ha dela ekonomi och dela lika på allt skulle jag gå minus varje månad och helt gemensam är svårt. Vi vill ju ändå ha lite pengar som är bara våra egna.

    Dock anser både jag och min man att vi är ett team och ett team hjälps åt. Jag har aldrig riktigt fattat varför så många par envisas med att sträva åt olika håll när det gäller ekonomin. Som du kanske förstått så har jag och min man ganska många ekonomiska (gemensamma) mål och om vi skulle kört helt delad ekonomi skulle det tagit mycket längre tid innan vi nått dessa mål och det skulle ju varken jag eller min man blivit gladare av =)

    SvaraRadera