Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

söndag, maj 10, 2009

Krediter och sms-lån

Jag vet inte om jag är för ung och dum för att förstå att det livet idag går ut på är att jobba, jobba och jobba lite till för att sedan ändå inte ha råd med alla coola nya tekniska skit prylar som man måste ha för att grannen har dom och sedan går man och köper dom på kredit för att man inte har råd. Är jag verkligen dum i huvudet när jag tycker att människor som dragit på sig en jävla massa krediter någonstans får skylla sig själva och att dom grävt sin egen grav?

Det finns massor med tekniska skit prylar som jag vill ha, men eftersom jag inte har råd med dom just nu så kan jag inte köpa dom. Det är för mig väldigt enkel matte. Det jag inte förstår är hur så otroligt många människor kan köpa så otroligt mycket skit på kredit. Om man inte har råd med tex en ny tv just nu så har man antagligen inte råd med att betala den varje månad i flera år heller. Dessutom drar man oftst på sig flera saker som man skall betala per månad och till slut är man uppe i stora summor som skall betalas ut varje månad utan att man egentligen har hunnit reagera på vad som händer. Allt detta för att det är så lätt att köpa något på kredit så länge man inte har prick. Hur dom kan gå till banken och få kredit beviljad på ett bankomatkort är ännu mer obegripligt för mig.

När jag pluggade var jag av någon anledning tvungen att ringa min bank (kommer ej ihåg varför) och fråga något. Efter jag frågat det jag ville veta försökte personen jag pratade med att få mig att istället för att använda mitt vanliga VISA kort (ingen kredit beviljad) skulle jag skaffa ett kort som man kan handla hur mycket som helst på och sedan får man en räkning i slutet av månaden. Kärringen jag pratade med menade på att det var ju en jätte bra lösning för mig eftersom jag pluggade. Ursäkta men var i helvete är det en bra lösning? När man pluggar och går på CSN är man ju inte precis rik hur kan det vara bra att ha möjligheten att göra slut på mer pengar än vad man har?

Sedan har vi det här med sms-lån. Jag blir irriterad bara jag hör dessa lån nämnas. Jag och min man följer slaviskt lyxfällan och i denna säsongen var det med ett par som hade tagit uppemot 80 sms-lån. Nu är min fråga HUR FAN TÄNKER MAN när man tar så många sms-lån?

Jag är väl för ung och dum för att fatta. Jag kan också blivit hjärntvättad av min man att krediter inte är bra. Nästan alla som blir rika har någon gång börjat på noll. Detta betyder att jag och min man har lika stora möjligheter att bli rika som vem som helst. Självklart har man större möjligheter om man har högre lön m.m, men om jag och min man aldrig börjar spara pengar så kommer vi få gå och gneta i all evighet och det är inget jag vill.

/Fru S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar