Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

lördag, maj 16, 2009

Spara pengar och köpa aktier, men inte råd att köpa ny bil.

Både jag och min man vill spara ihop till en grund buffert på 25000kr. Vi vill även köpa aktier för att vi någon gång skall komma upp i vårt mål med att spara ihop 1 miljon kronor. Nu till vårt problem. När min man köpte sin första bil tog han ett blancolån som aldrig har helt blivit avbetalat innan han köpt nästa bil. Så var det när vi köpte vår bil som vi har nu också. Vilket betyder att vi har ganska mycket lån på vår bil trots extra avbetalningar. Både jag och min man har CSN skulder och vi betalar 1000kr var/månad. Vi hade tänkt betala av min mans CSN först eftersom det är det lånet som är minst kvar på. Efter att min man skrivit om denna plan i sin blogg fick han dock en del kretik av dom som läser den. Vi har efter den kretiken tänkt om. Det finns ju ingen som helst mening att spara pengar och köpa aktier om vi har ett lån med väldigt hög ränta. Vi kommer därför ta alla pengar vi har över och sätta in extra på vårt billån så att vi kan köpa ny bil så snart som möjligt. Eftersom både jag och min man mår bättre av att ha en buffert kommer vi sätta in de pengar vi får tillbaka på skatten på vårt buffertkonto så att vi kommer upp i 25000kr. Dessa pengar kommer antagligen komma väl till användning om jag inte får tag på ett jobb. Visserligen kommer jag få lite pengar från alfakassan, men dom har sist jag kollade 12 veckors kötid och under de 3 månaderna måste vi ju överleva också =)

/Fru S

4 kommentarer:

  1. Vi ska också sätta in våra skattepengar på sparkontot. Jag tycker alltid dem pengarna känns som "hittade" och blir lika glad varje gång! =)

    SvaraRadera
  2. Egentligen har man ju jobbat för dom bara att det inte alls känns så =)

    SvaraRadera
  3. Det låter som en bra ordning att betala bort lån med hög ränta först. Och en buffert är alltid bra.

    Kul med en till ekonomiblogg, har lyckats missa den tidigare. Har kollat lite snabbt. Ska ta en närmare titt senare. Ekonomi är alltid intressant. :-)

    SvaraRadera