Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

söndag, maj 10, 2009

För många mål för lite pengar

Jag och min man har ungefär samma syn på hur vi vill att vår framtid skall se ut. Vi har även många ekonomiska mål som vi försöker uppnå. Problemet är bara att vi har för många mål. Det är så många saker vi skall spara till att vi aldrig når något av vår mål vilket gör att det blir segt och tråkigt att spara.
Dessutom ändrar vi hela tiden vad våra mål är. En dag skall vi spara till vår buffert. Nästa dag skall vi spara till vår buffert + betala av lån. Nästa dag skall vi sätta in massa pengar på vårt aktiekonto och så håller det på. Så vårt problem är inte att vi inte har mål utan att vi har åt helvete för lite pengar ;)

Nedan: vår nuvarande bil


Så vi har kommit fram till att vi måste fokusera på en sak i taget. Vi hade tänkt att försöka bli av med min mans CSN den månaden som kommer. Han har ungefär 7000kr kvar vilket inte är speciellt mycket. Dock har vi kommit fram till att vi måste köra in så mycket pengar vi kan på vårt billån så att vi blir av med det. Så istället för att betala av min mans CSN skall vi båda sluta betala 1000kr/månad till CSN och istället betala 600kr/månad (vilket är det vi måste betala). Dom 800kr som blir "över" kommer gå till lånet på bilen. Vi kommer även sluta spara i aktier för tillfället. Vi skall försöka ta 5-10% av våra löner och sätta in på billånet.


Vår plan är att försöka betala av lånet till nov-dec i år. Vad det blir för bil nästa gång är vi inte helt säkra på. Dock har vi i 1½ år diskuterat Skoda Octavia RS (helst blå). Det skulle därför kännas jätte konstigt om vi köper en annan bil eftersom vi är så inställda på att köpa en sån. Det som talar för att det blir en Skoda Octavia RS är dels att min man vill ha en bil med lite mer hästar än den i har nu (nu har vi 75 hästar) i Skodan är det 200+. Man får dessutom en väldigt bra bil för relativt lite pengar. =)

Så slutsatsen är helt enkelt att vi har för många mål samtidigt och att vi har för lite pengar för att kunna uppnå alla mål samtidigt. Vi måste attackera ett mål/problem åt gången så att vi känner att vi uppnår något istället för att inte blir helt deprimerade av att bara spara pengar och det inte känns som det händer något.

Vi har som stort mål att spara ihop 1 miljon kr. Detta kommer ta tid och vi kommer/måste göra en del andra saker på vägen. Vi kommer vara tvungna att köpa ny bil nu snart, vi skulle behöva möbler till lägenheten, vi är i akut behov av en buffert (både jag och min man mår mycket bättre när vi ser att vi har pengar löst på ett konto så att vad som än händer så kan vi lösa det). Vi vill även spara pengar och köpa aktier. Det säger sig själv att vi inte kan uppnå allt detta över en natt. (vilket vi vill).

Det är samma sak som när man skall gå ner i vikt. Bara för att allt inte försvinner på en gång betyder det inte att det inte händer något. Detta har jag inte inte heller fått in i min hjärna än ;)

/Fru S

2 kommentarer:

  1. Nu låter jag kanske tråkig men jag hade aldrig köpt en så bränsletörstig vagn. Bensinen är på väg upp i pris. :)

    SvaraRadera
  2. Per Penning: Den drar 0,7-0,8 liter/mil om man inte kör som en dåre hela tiden. Den vi har idag drar 0,6-0,7 liter/mil så skillnaden blir inte super stor. Visst har man en bil som går att köra snabbare så kommer det antagligen göras någon gång ibland. Men med tanke på att vi idag har en bil som knappt går att köra om med så ser vi framemot en bil som man på ett lite säkrare sätt kan köra om med =)

    SvaraRadera