Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

söndag, maj 17, 2009

Motivation

Motivation är ett ord som inte ser så märkvärdigt ut, men som vi måste ha för att förbli fokuserade på det vi skall göra. Det är lätt att vara motiverad i början eller under en kortare period, men det brukar alltid sluta med (i alla fall för mig) att motivationen försvinner och då brukar allt bli som vanligt igen.

En stor anledningen till att jag är fortfarande är motiverad att spara pengar är just nu ganska många. Det är skönt att se hur vårt sparkonto växer (både jag och min man mår mycket bättre när vi har en buffert som är tillräckligt stor så att vi kan klara av de flesta oförutsedda utgifterna vi kan tänkas råka ut för) eller hur lån blir mindre. Den största motivationen är dock målet att kunna gå i pension när jag och min man är runt 50år eller i alla fall gå ner i arbetstid ganska mycket. För mig är det 27år kvar och för min man är det 22år kvar så vi har ganska många år kvar. Hur förblir man motiverad att spara sina pengar under så lång tid istället för att köpa saker som man kan använda NU?

/Fru S

2 kommentarer:

  1. Jag är likadan, tappar lätt motivationen. Men inte när det gäller ekonomin då har den alltid funnits där. visserligen har vi ingen buffert alls nu, men vi har kunnat bygga hus utan lån, och det är belöning nog för att fortsätta. Man kan nog inte bara spara spara spara, man måste nog även lägga in mål som att när vi sparat si och så mycket då ska vi... nånting måste man unna sig, men nånting som känns värdefullt, inte slösa på onödiga grejer.

    SvaraRadera
  2. Det vi just nu skulle vilja/behöver köpa är ny bil (= dyrt) och nya möbler till vår lägenhet, men möblerna får vänta ett tag tills vi känner att vi har en bra grund att stå på. Vilket är en bra buffert och mindre lån =)

    SvaraRadera