Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

lördag, augusti 08, 2009

Att prioritera rätt...!?

Ibland kan jag blir fruktansvärt irriterad på vissa personer som inte riktigt förstår vad man menar trots att man sagt till dom samma sak 5 miljoner gånger. (Antar att alla varit med om detta en eller annan gång). Just nu är min svärmor på besök och hon kommer inom en snar framtid (förhoppningsvis) ärva lite pengar efter sin pappa. Min man har sedan morfadern dött varit på sin mamma en hel del om att han/vi vill låna pengar till en ny bil (eller i alla fall till handpenningen på 20% till nästa bil). Det kanske låter lite egoistiskt, men det rör sig om en hel del pengar så även om vi skulle långa en del av det så kommer hon ha en hel del kvar. Anledningen till att min man varit på sin mamma är för att hon är väldigt lätt påverkad och svänger snabbt med vad hon vill och tycker. Vänder kappan efter vinden även om det är vindstilla så att säga. Ni som läst min blogg ett tag vet att vi är väldigt inne på en Skoda Octavia RS och vi vill inte ha en som är äldre än 2006. Varför? Jo för att 2006 kom en ny kaross och den är 4,5cm bredare i bagaget och har 10 cm bättre benutrymme i baksättet. Vilket är ganska mycket större. Dom vi kollar på ligger runt 150000-180000kr och visst jag fattar också att det bli mycket pengar om min svärmor skulle låna oss alla pengarna + hjälpa oss lösa lånet på bilen vi har.

Nu till mitt lilla störningsmoment. Min svärmor tycker att vi skall köpa en äldra sämre bil som kostar mycket mycket mindre och lägga mer pengar på möbler och saker till lägenheten. Visst jag vill också köpa möbler men i min och min mans värld är det så sjukt mycket högre prio på att skaffa en bättre och större bil än vad det är på att fixa ny soffa eller ny säng. Om jag får ett jobb så löser vi det själv det är inga som helst problem. Vi kommer kunna fixa ny bil också, men det kommer ta väldigt mycket längre tid och vi känner inte riktigt att vi har den tiden att vänta för vi får snart inte plats i bilen längre. Men detta förstår inte min svärmor alls.

Om vi skulle få låna pengar så skulle det vara väldigt snällt samtidigt som jag tycker att om vi lånar pengar av henne så har hon egentligen inte ett skit att göra med vad vi använder dom till så länge vi betalar tillbaka. Eller har jag fel?

Jag tror dock att min svärmor är väldigt rädd för att vi inte skall betala tillbaka. Självklart kommer vi skriva papper på det så att allt går rätt till m.m. Men min svärmor ringer ibland och frågar om hon får låna pengar, men så länge jag varit ihop med min man vilket är snart 4 år så har han aldrig fått tillbaka några pengar. Så hon kanske tror att vi skall göra samma sak mot henne? hmmm...


/Fru S

3 kommentarer:

  1. Det känns som om problemen är lite djupare rotat än bara ett lån av svärmor, jag tänker på det du skriver om att hon själv aldrig har betalat tillbaka det hon varit skyldig din man.
    Kan vara som så att hon utgår ifrån att alla gör som hon själv gör?

    Söner och våra mödrar, det är ett kapitel för sig!
    Kanske borde ta o blogga lite om det, har en del att skriva! =D

    SvaraRadera
  2. S.E.F.O: Ja det kan ju vara så. Djupare rotat tror jag absolut att det är. Jag kan väl på sätt och vis förstå att hon vill att vi skall ha ett fint hem med mycket saker samtidigt som det är ganska långt ner på vår prioriteringslista. Vi fixar lite varje månad och det får ta den tid det tar, men det verkar hon inte förstå. Det var inte många timmar sedan hon tyckte att vi verkligen skulle förska prioritera dörrar till våra billys hyllor. Vilket vi skulle kunna göra, men vi behöver ganska många och dom kostar 300-400kr/st och om jag inte får jobb så är det pengar som skulle vara sköna att ha.

    Tycker att du skall skriva om det! Skulle vara intressant att få lite inblick i det. =)

    SvaraRadera
  3. Jag har förståelse för er, alla prioriterar vi olika och det gör vi ju oftast utifrån de behov vi har. Tyvärr vill ens familj gärna "lägga sig i", och tala om vad man bör prioritera och vad man egentligen har för behov.

    Så länge du och din man är överens så stå på er! =)

    Ja jag ska nog ta och kolla om jag inte ska ta och publicera lite av det som ligger. Har tvekat lite då jag tyckt det varit för personligt, men å andra sidan så som jag skrev hos Pengar och Cash så uppskattar jag själv att läsa det. =)

    SvaraRadera