Tips om hemsidor

Fru S tipsar om hemsidor :)
www.sodarank.com
www.piercingfabriken.se

söndag, augusti 16, 2009

Vardagens tristess och vikt krig

Jag vet inte om någon märkt att jag ändrat underrubriken till att innehålla lite mer än bara ekonomi. Nu "ingår" även vardags tristess och jag kommer även lägga till vikt krig. Visst det är skoj att skriva blogg, men det är lite krävande så jag kommer lägga ner den andra bloggen...


Vikt krig

Jag är formellt förbannat jävla skit trött på att vara överviktig och jag kommer nu starta mitt vikt krig med mig själv. Mitt mål är att komma ner till min ideal vikt som är runt 70kg. När jag nått denna vikt och har hållit den i minst 6 månader kommer jag att belöna mig själv med en tatuering som kommer att täcka nästan halva min rygg och kosta någonstans runt 15000-20000kr. (Det är lite svårt att beräkna innan, men något åt det hållet). Jag kommer även att ha del mål på vägen så att det inte blir så oövervinnerligt. Jag kommer att ha ett delmål varje 10kg och när jag kommit ner i den vikten kommer jag att belöna mig själv med en piercing. Eftersom min man tycker att det fulaste som finns är piercingar i ansiktet så får jag respektera och eftersom jag inte vill ha piercingar någon annanstans än i ansiktet eller i öronen så kommer dom att hamna i öronen. Det borde bli ca 3st innan jag når mitt mål.


Så morgondagen börjar med vägning och sedan gröt till frukost. Vi skall även sätta oss ner och göra en riktigt matlista och en budget
som är grundat på att jag inte får lön alls och på min mans lön enbart. Jag återkommer med mer info om budgeten lite senare...

/Fru S

5 kommentarer:

  1. Ja vikten är det ett ständigt slit med. Vilken metod skall du köra på? LCHF?

    Jag skall gå ner till 88kg, där ligger min idealvikt.

    Jag hälsar till Charlie ;)

    SvaraRadera
  2. Nonhosonno: Jag kommer mer köra på metoden: Äta mindre skit och träna mer ;). Som jag fattat det är LCHF att man skall ta bort mycket kolhydrater? Och jag gillar inte dom metoderna då jag sett hur otroligt påverkad man kan bli av att inte äta just kolhydrater. Sjuka humör svängningar och det kan ledat till både nerv och hjärnproblem. Så jag tror jag hoppas det ;) Jag och min man skall göra detta tillsammans så vi har tänkt att börja med så lätta saker som att äta frukost. Äta oftare, äta mer grönsaker, äta mindre sötsaker, äta mer alternativ med fullkorn. Tex byta ut vanlig pasta mot fullkort och byta ut vanligt ris mot fullkornsris. Vi kommer även vara tvungna att strama till matkontot så vi kommer få äta mer "tråkig" och nyttig mat automatiskt. Vår plan är att göra en budget som är baserad på bara min mans lön + barnbidrag och hålla oss till den eftersom jag antagligen inte kommer få några pengar om jag inte hittar jobb. Möjligen kommer jag få 2500kr från alfakassan, men deras kötid är runt 12 veckor så det tar ju månader och åter månader innan jag ser röken av dom pengarna. Så vi går mot snåltider :) Kommer vara nyttigt för oss tror jag. Då kommer vi verkligen få se upp med vad vi köper och tänka efter innan. Något jag hoppas vi kan ta med oss när det blir bättre tider igen :)

    Hur mycket är det kvar till 88kg? Och om jag har helt fel uppfattning om LCHF så är det bara att upplysa mig ;)

    Bra att du hälsar ;) Väldigt skönt att dom är tillbaka som programledare. Dom nya var si så där skit dåliga! =)

    SvaraRadera
  3. Jag har kvar 10kg tills jag når målet.

    Ja LCHF är lite kolhydrater och mycket riktigt fett :) Jag tycker nog att humörsvängningarna försvinner med LCHF, du får inga sockersvängningar. Börja dagen med kaffe med cocosfett, sedan käkar du 2 ägg och ett paket bacon till frukost, till lunch kan du ta en tallrik turkisk yoghurt med krossade linfrön, till middag trycker du i dig en hamburgare med bearnesås, inget bröd. Finns massor utav trevliga recept på LCHF, du tappar säkert 5kg första veckan.

    SvaraRadera
  4. nonhosonno: Det känns ju i och för sig som ett snabbt sätt att gå ner i vikt. men jag är tveksam till att jag skulle kunna leva efter den metoden resten av livet vilket gör att det känns mindre aktuellt :P

    SvaraRadera
  5. Nyfiken fråga, ska både du o din make lägga om kost?

    Jag som gammal träning och kostfanatiker kan intyga att LCHF eller Atkins, eller vad man nu vill kalla det är effektivt och inte minst för kolesterolvärdena. =)
    Jag borde som min läkare sa haft KANONVÄRDEN, hade urusla värden och vart satt på att prova en massa olika mediciner som skulle sänka kolesterolvärdena. Nu mådde jag bara apa på dessa mediciner och gjorde en deal att testa Atkins, 3 månader senare så hade jag normala värden och mådde prima, utan mediciner. =)

    Annars då jag lägger upp kostprogram till människor så anpassar jag det efter livstil och framför allt behov. Att förneka behov är som att planera att misslyckas. Men det är min åsikt! =D

    Vilket fall så hoppas jag att det går kanon för dig! Jag har några släktingar som kämpat med övervikt o vet att det är skitjobbigt!
    Skulle du/ni vilja ha lite anonym hjälp så hojta till! =)

    Fortsatt lycka till!

    SvaraRadera